09 stycznia 2014

Tort piłka - jak zrobić?

Tort piłka - mój pierwszy tort na zamówienie. Podobno zrobił wrażenie i smakował wszystkim, ale najważniejsze, że spodobał się solenizantowi. Uff..... ;)
Nie podam dziś dokładnego przepisu, ale opiszę sposób wykonania takiego tortu piłki. A w zasadzie połowy piłki ;) To prostsze niż mogłoby się wydawać.


tort dla kibica



Oczywiście można skorzystać ze specjalnej formy-piłki, ale są one dość drogie, szczególnie jeżeli ktoś nie planuje hurtowej produkcji takich tortów. Jest jednak dużo prostszy sposób - przy użyciu miski. Ważne żeby miała ona zaokrąglony kształt wnętrza, mniej więcej przypominający pół kuli (czyli naszej piłki). Miskę należy wyłożyć folią aluminiową.
Do "skonstruowania" tortu potrzebujemy trzy biszkopty o średnicy odpowiadającej średnicy miski na wysokości jej brzegu. Najwygodniej więc upiec duży biszkopt i przeciąć go na trzy blaty (polecam przepis na biszkopt z tego wpisu, podane proporcje wystarczają na dwa blaty o średnicy 26cm). 

Potrzebujemy też masę do przełożenia naszego tortu. U mnie była to bita śmietana usztywniona galaretką.
Wróćmy do biszkoptów. Pierwszy należy przekroić na osiem trójkątów jak na zdjęciu poniżej:

tort piłka jak zrobić

Układamy je na dnie miski (pamiętajcie o folii!) jak na fragmencie zdjęcia nr 1 poniżej. Na biszkopt wykładamy połowę masy do wysokości biszkopta i przykrywamy to kolejnym biszkoptowym blatem, który wcześniej należy obkroić tak, żeby dopasować go do do średnicy miski na tej jej wysokości. Pozostałe po krojeniu skrawki układamy na tym biszkopcie przy ściankach miski (widoczne na zdjęciu nr 2 poniżej). Na powstałe "zagłębienie" wykładamy pozostałą część masy i przykrywamy ją ostatnim blatem biszkoptu. Teraz należy wstawić nasz tort w misce na jakiś czas do lodówki tak, aby masa stężała i tort trzymał kształt.
Po wyjęciu miski z lodówki czas na wyjęcie tortu z jej wnętrza :) Najlepiej od razu na talerz/paterę na którym będzie podany tort. 
Dobra rada: Ja zawsze wykładam na taki talerz papier śniadaniowy, albo folię aluminiową w kawałkach, które później łatwo wyjąć spod tortu. W trakcie dekorowania nie pobrudzimy talerza!
Przewracamy miskę do góry nogami i zdejmujemy z tortu. Ponieważ był przykryty folią, nie będzie to trudne. Zdejmujemy folię i naszym oczom ukazuje się konstrukcja jak na zdjęciu nr 3. ( u mnie widać dodatkową warstwę biszkopta w kawałkach między pierwszym a drugim blatem, ponieważ pierwotnie mój tort miał być mniejszy i zaczęłam od pieczenia biszkopta o mniejszej średnicy).

tort piłka DIY

Teraz nie pozostaje nam nic innego jak udekorować tort tak, żeby przypominał wybrany model piłki. U mnie dekoracja powstała z lukru plastycznego domowej roboty, barwionego barwnikami spożywczymi (przepis znajdziecie w tym wpisie). Oczywiście uprzednio nasmarowałam biszkopt masłem wymieszanym z cukrem, żeby lukier się go trzymał.
I gotowe :)
Mam nadzieję, że opis jest w miarę zrozumiały.


SMACZNEGO!

8 komentarzy :

  1. wyszedł ci super!!! dla kibica elegancki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej :) I naprawdę biszkopt przyjmie kształt miski i później się nic nie rozklei ?? :P Bo podoba mi sie ten pomysł i chce go wypróbować tylko jakoś tak nie mam przekonania do tego czy bedzie to wszystko trzymało się kupy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak chyba widać na zdjęciach wszystko się jakoś trzymało i nie rozkleiło :)

      Usuń
  3. ok. Skorzystam z Twoich rad. Dzis przede mna pierwsza pilka w moim zyciu. Wyzwanie...mam nadzieje nie ostatnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super tort ! ale gdzie można znaleźć lukier plastyczny?

      Usuń
    2. można sobie np. zrobić wg tego przepisu http://czas-na-male-co-nieco.blogspot.com/2013/10/dekoracja-tortow-lukier-plastyczny-masa.html albo kupić gotowy np. na pewnym znanym portalu aukcyjnym, albo w sklepach internetowych - google podpowie :)

      Usuń
  4. A nasączałaś czymś biszkopt żeby nie był za suchy?

    OdpowiedzUsuń

To nie jest miejsce na Twoją reklamę :)